Forside > Ideer

Ideer til historie

Overordnet historie

Inana finder ud af hvad der var skyld i krigen (og tidligere troldekrigene), nemlig at en stærk gruppe skubbede en anden gruppe ud hvor de ikke havde et acceptabelt liv.

Inana ser Aonius og hans slæng gøre det samme med folk der ikke passer i troldmandsvældet. (Fx. Alkymister). Inana modarbejder Aonius og genopretter ballancen.

  • Inana teleporterer til vandfaldshulen og finder en af de gamle portaler fra troldekrigene. Portalen har dværgeruner indgraveret
  • På vej hjem fra hulen kommer Inana, Lukan og Kapian forbi monumentet i Skoven for troldekrigenes afslutning. De studser over at der også her er indgraveret noget med dværgeruner.
  • Inana (og/eller Lukan?) studerer dværgeruner for at kunne læse indskriptionen på protalen og monumentet. Lukan begynder også at læse historiebøger og finder ud af hvad troldekrigene var.
  • Inana finder et kort/beskrivelse af hvor de forskellige dværgeportaler befinder sig og begynder at restorere det gamle protalnetværk.
  • Lukan bruger meget tide på biblioteket og bliver god til Alkymi. Aonius begynder at se Lukan som en trussel for troldmandsvældet.
  • Aonius ændrer på nogle af Lukans minder for at mindske truslen fra ham. Inana/Kapian/elverne finder ud af det.
  • Inana (og Kapian) bliver langsomt opmærksomme på at historien med Lukan ikke er isoleret, og at natskyggerne systematisk misbruger deres status som retsmænd til at undertrykker deres modstandere.

Tidslinje

  • Inana 10 år
    • Sommer/sensommer/tidligt efterår
      • Lukan ankommer til Sortborg
      • Inana og Lukan samler planter i skoven og angribes af bier som de løber fra men overfaldes så af en bjørn og løber fra den mod skrænten hvor Inana hopper/skubber dem begge ud over skrænten for at slippe væk hun bruger sin kraftmagi til at dale langsomt ned. Først for sent (efter at hun er hoppet) kommer hun i tanke om at hun ikke kan svømme. Det kan Lukan heldigvis :)
      • Efterfølgende lærer Lukan Inana at svøme i skovsøen. Kapian er med for at passe på dem.
      • Inana og Lukan møder en elver i skoven som kalder Inana for Inana af troldfolket hvilket Lukan underer sig over og Inana må forklare hvor hun har sin magi fra.
      • Inana lærer basal portalkundskab
    • Efterår
      • Inana, Lukan og Kapian (som er med for at passe på dem) bliver fanget i en hule af et stenskred (som sikkert er Inanas skyld fordi hun ikke kan styre sin magi) Inana teleporterer dem ud, og de havner ved vandfaldet midt i en konflikt mellem elvere og troldfolk. De får mæglet i konflikten og løst problemet.
    • Vinter
      • Lukan 'opdager' alkymi. Noget skal han jo lave mens han er lukket inde for vinteren
  • Inana 11 år
    • Forår
      • Kapian (nu 16 år) består troldmandsprøven
    • Sommer
      • Kapian bliver officielt godkendt som troldmand.
    • Efterår
      • Kapian flytter til Østerby til sin morbror Alanis Skrytin 11_1 SKB og starter sin oplæring i retslauget
    • Vinter
  • Inana 12 år
  • Inana 13 år
  • Inana 14 år
  • Inana 15 år
    • Vinter
      • Lukan er meget interesseret i alkymi som man jo ikke behøver magiske evenr for at lære. Han bliver ret god til det med årene og opfinder ting som kan helbrede folk eller lignende men som ikke er magiske. Han fortæller Inana om det Natskyggelauget ser opfindelsen som en trussel mod troldmandsvældet, hvordan skal de opretholde magen hvis almindelige mennesker kan bruge videnskab til at løse de samme prolemer som magikere kan løse, og de sletter en del af hans hukommelse og opfordrer ham evt. til at blive bogbinder eller lignende. Inana synes der er noget mystisk ved sagen og får hjælp af Pirian til at finde ud af at Lukan er blevet hjernevasket. Hvad gør de mon med disse oplysninger?
  • Inana 16 år
    • Forår
      • Inana består troldmandsprøven
    • Sommer
      • Inana bliver officielt godkendt som troldmand.

Udkast til historiestart

INANA:

Inana sidder og har undervisning i B-magi af Aonius (10_5 SUB Læremester 4 75 år)** sammen med Linus Eir (12_10 KB 12 år), Ilsander Eir (12_3 SB 11 år), Ard Eir (12_11 KB 8 år) og Aiola (12_82 B (FamX: ) 6 år) Inana sidder og forsøger at koncentrere sig om at få sin trækugle til at "svæve, svæve, svæve"

Hun kommer til at se på de andre Linus og Aiola har helt styr på det (som forventet - øv at Aiola er så meget bedre når hun nu er så lille). Ilsander og Ard har lidt sværere ved at holde trækuglen stille i luften. Inana mister koncentrationen mere og mere, hendes trækugle begynder at slingre mere og mere.

Inana prøver at koncentrere sig og bliver helt rød i hovedet af anstrengelse hvor efter trækuglen bliver glohed og bliver skudt hen rammer (10_5) Aonius' skæg og sætter ild til det. (Inanas H-magi warper hendes magi og gør det svært for hende at kontrollere den, men det ved vi ikke endnu)

Stor turmult, trækugle der faldet til jorden (selvfølgelig ikke Linus og Aiolas, de har styr på dem) indtil 10_5 får slukket ilden. 10_5 er sur og skælder Inana ud.

"Hvad andet kan man forvente af en Eldur?!", "Selv når du bruger B-magi sætter du ild til ting."

"Selv Aiola (perfekte Aiola) har bedre styr på sin magi end dig!",

"Forføj dig til et sted hvor ild gør nytte og lad mig undervise i fred"

LUKAN:

Lukan var noget skuffet over Sortborg. Da hans mor først havde fortalt ham at hun havde fået hyre som smed på Sortborg havde han syntes det lød spændende. Alle vidste at Sortborg var fyldt med troldmænd og magiske ting. Og da de her til morgen havde kørt med hestevognen (forsyningsvognen kørt af xx som hentede rodfrugter, mel,... i Vesterby) op ad den stejle vej der førte op til Sortborg og Lukan havde set borgen stå der, majstætisk i morgensolen havde det også kildet lidt i maven af spænding. Men da de kom ind i borgen var det som om den ikke rigtigt levede op til forventningerne.

Først var vognen trillet ind i forgården. Istedet for at møde en flok troldmænd havde der istedet været en stald og nogle hyrder. Så havde de trillet ind i borggården hvor de havde læsset rodfrugter m.m. af ved køkkenindgangen. Lukan havde set et værksted og en smedje, men ikke en eneste troldmand.

Staldfolkene var straks begyndt med ønsker om nye hestesko til hestene. De havde ikke fået nye sko siden den gamle smed blev syg (check hvor tit hæste skal have nye sko), og hans mor Shella var straks gået igang med at få gang i essen. Alt virkede som en ganske almindelig dag i (Vesterby?) Så var det at en lille pige med iltert rødt hår kom in i smedjen.

Gvenda, den gamle smeds kone ser Inana komme (måske hørte hun 10_5 råbe?) og sætter hendes sædvanlige skammel i smedjen frem til hende. Inana sætter sig uden et ord og sætter ild til træ-kullet i essen.

Lukan står i hjørnet og ser måbende til. Han har aldrig set en ildmagiker før. "Er det varmt nok?" spørger Inana lidt efter. "Jo, tak" smiler Shella og begynder at smede hestesko. "Bare sig til når du skal bruge mere varme, Amos sagde jeg skulle blive her indtil undervisningen er færdig. Jeg går ud fra han mener til HANS undevisning er færdig, altså indtil frokost, for hvis jeg skal vente til al undervisning er færdig kan jeg jo sidde her for evigt. " Inana ser sig om og får øje på Shella Smed. Stor med muskuløse arme og en hammer i hånden. "Du må være den nye smed" Smiler hun. "Jeg hedder Inana og jeg er god til at lave ild. Amos siger ild gør mest nytte i en esse så han plejer at sende mig her ned i smedjen når der går ild i ting. Altså ild i ting der ikke skal gå ild i så som bøger eller troldmandskapper eller skæg eller den slags ting."

Ideer:

Inana viser Lukan Sortborg, specielt biblioteket fascinerer ham.

Inana laver en tryllestav til Lukan som han får i fødselsdagsgave. (= magisk genstand som kan udløse U/B-magi når Lukan svinger med den på bestemte måder.

Inana og Lukan samler svampe/bær i skoven og angrives af bier som de løber fra men overfaldes så af en bjørn/ulve og løber fra den(m) mod skrænten hvor Inana hopper/skubber dem begge ud over skrænten for at slippe væk hun bruger sin kraftmagi til at dale langsomt ned. Først for sent (efter at hun er hoppet) kommer hun i tanke om at hun ikke kan svømme. Det kan Lukan heldigvis :) Efterfølgende lærer Lukan Inana at svøme i skovsøen.

Inana og Lukan møder en elver i skoven som kalder Inana for Inana af troldfolket hvilket Lukan underer sig over og Inana må forklare hvor hun har sin magi fra.

Inana og Lukan (og måske Pirian) bliver fanget i en hule af te stenskred (som sikkert er Inanas skyld fordi hun ikke kan styre sin magi) Inana teleporterer dem ud, og de havner ved vandfaldet midt i en konflikt mellem elvere og troldfolk. De får mæglet i konflikten og løst problemet.

Lukan er meget interesseret i alkymi som man jo ikke behøver magiske evenr for at lære. Han bliver ret god til det med årene og opfinder ting som kan helbrede folk eller lignende men som ikke er magiske. Han fortæller Inana om det Natskyggelauget ser opfindelsen som en trussel mod troldmandsvældet, hvordan skal de opretholde magen hvis almindelige mennesker kan bruge videnskab til at løse de samme prolemer som magikere kan løse, og de sletter en del af hans hukommelse og opfordrer ham evt. til at blive bogbinder eller lignende. Inana synes der er noget mystisk ved sagen og får hjælp af Pirian til at finde ud af at Lukan er blevet hjernevasket. Hvad gør de mon med disse oplysninger?

Kapian består troldmandsprøven...

Mindste en gang om året, typisk om foråret før troldmandsrådet samles, holdes der lokalt troldmandsting i hver troldmesters område. Her diskuteres lokale sager. Uoverensstemmelser der involverer troldmænd løses (eller forsøges løst). Udlærte lærlinge godkendes af de fremmødte troldmænd, typisk skal de stå frem for rådet og gennemgå en form for prøve eller eksamen og overbevise rådet om at de er værdige til at blive kaldt troldmænd. Hvis rådet godkender lærlingen skrives han eller hun på listen over lærlinge der skal godkendes af troldmandsrådet, og disse har typisk først stemmeret i troldmandssager efter troldmandsrådet har været afholdt.

(Læremester 3 11_4 UB)*

* Jeg tror 11_4's del af Eldur familjen har lidt et problem med Inanas mormor 10_6 KHB som har bragt K- og H-magi ind i familien. Før det var al magi i Eldur-familien ren UB-magi. 11_4 er stolt af at nedstamme fra Troldfolket.

(10_5 SUB Læremester 4 75 år)**

** Jeg tror 10_5 SUB 75 år (Fam2: SKAGA) kendte Inanas mormor 10_6 KHB 70 år fra studietiden på Sortborg og var ret forelsket i hende, men hun 10_105 B. 10_105 var jo langt fra så dygtig som 10_5 men han kunne smadre ting med maner. 10_5 føler sig nok lidt vraget over at hun faldt for en voldsom Eldur. 10_5 fandt istedet sammen med (10_14 H Læremester 5 70 år)

(Shella Smed)***

*** Shella boede tidligere i Vesterby. Hvem mon Lukans far er? Er han død? Hun er muskuløs. Hun er netop blevet ansat istedet for den gamle smed som døde for en måneds tid siden.

Gør det noget at en historie ikke er sand bare den er god? Er det ok at natskyggerne laver skumle ting for fælles bedste? Hvem bestemmer hvad der er til fælles bedste?

Tilfældige tanker

Lukan er den der tænker. Inana er den der "føler". Inana siger "sådan er det fordi det har jeg fået at vide". Lucan siger "Hvilke beviser er der for det?" (Tænk Richard Dawkins). Tradition beviser ikke noget. Sådan plejer vi at gøre betyder ikke at det er den rigtige måde at gøre det på.

Nogle undervisere (fx Aonius) forsøget at forme eleverne til at gøre nytte. Andre undervisere forsøger at opmuntre eleverne til at blive bedre til det de er gode til. Er en af disse fremgangsmåder den rigtige eller er al med måde løsningen?

The heavens is not earth, the fact that you don't understandt what is going on up there, don't worry, it is the work of the gods. We mortals will probably never understand. Don't loose sleep over it. - ID argument som ofte bruges når man når til grænsen af sin viden.

Neil deGrasse Tyson ... Inana har ild i sig ligesom en stjerne :)

Er man ikke en kujon hvis man vælger ikke at se realiterterne i øjnene, men istedet gemme sig bag ønsketænkning for at føle alt er ok. Fx hvis man har en dødelig sygdom.

Vi er en del af universet. En vigtig del :)

If no one challenges your ideas, you live in a self delution that you are right.

Niel Tysons historie om Carl Sagan... Den måde han viste respekt for den ung studerendes interesse >< en arogant magiker overfor en lærling.

Shella Smed, Lukans mor falder for Acacius (slavebundet). Måske bliver hun gravid og skal have et barn, men vil ikke sige hvem faren er. Måske finder Inana og Lukan ud af det. Dette giver måske anledning til at finde ud af hvorfor Acacius er slavebundet. (og hvorfor er han det? er han uskyldig som hans navn antyder?)

Inana bliver venner med Perfekte Aiola (som jo er Mudblod)

Ingen dør forgæves

Lukan opfinder et kemisk lys eller noget i den retning, glowstick eller: Steam engine, Hot air balloon. Jeg tror han opfinder en Arc Lamp, og bruger de samme glas kupler som glaspusteren laver til de magiske lys. Det giver et mere difust og blødt lys og man brænder sig ikke så let. Evt et Yablochkov_candle Industrial_Revolution

Er magi ondt fordi det kan misbruges? Aonius bruger sindsmagi på Lukan og sletter Lukans hukommelse om alkymi for at sikre den nuværende verdensorden. Inana og Kapian ved det/regner det ud. Inana bliver sur og vil gøre noget uovervejet. Kapian minder Inana om at det er p.g.a. sindsmagi at hun selv har nogle af Lukans minder om alkymi. (Kapian har måske overført nogle minder, eller en elver?). Kapian minder også Inana om at ildmagi og kraftmagi også kan misbruges (og er blevet det) og at vagter ed store muskler også kan misbruge denne magt over mindre stærke individer. Alt kan misbruges.

økonomiske system=økosystem

Motoritter = ildsten = specielle metaller = 'magiske/alkymistiske'

david foster wallace - backbone: han er overbevist om at han nok skal nå sit mål. Han når det aldrig, men lærer mange ting på vejen som giver ham success på andre områder.

Døden: historie om en af de gamle der er ved at dø og om hvorfor det ikke er slemt.

  • Vores krop genbruges til andre ting og vedbliver at være i verden
  • De levende husker de døde
  • De ting man har gjort mens man levede holder ikke op med at have effekt efter man er død

(52 min. inde). Historien om hvordan en tilsyneladende ligegyldig handling (her ikke at slå sin søsters morder ihjæl) kan have (gode) konsekvenser ingen kan forudse.

Interaktiv hule. Inspiration til elverhulen.

Pationate dedication to the persuit of short term goals.

Opfindelsernes Bog/Kemiens Historie og Methoder.

Scene: mønsterlære hvor forskællige brugte magiske mønstre gennemgås

Scene: Nona Spindekone sidder en mørk og stormfuld aften og fortæller historier i opholdsrummet for en flok folk (primært lærlinge)