Forside > Magi > Kraftmagi

Kraftmagi (blå)

På magisk vis ændre de fysiske kræfter der påvirker ting.

Effekten af en en kraftmagisk formuler afhænder af følgende:

  • Størrelse på kraften
  • Fokus af kraften, hvor stort/lille område der påvirkes
  • Afstanden fra kasteren

En novice kun kunne lave en lille, ufokuseret kraft meget tæt på sig.

En øvet kraftmagiger kan lave en stor, fokuseret kraft langt fra sig.

Kraftmagi kan bruges til mange ting. Den kan flytte ting, få ting eller personer (evt. kasteren selv) til at svæve, holde ting eller personer fast, slå, skære, bruges som skjold mod kasteskyts.

Kampmagikere (ødelæggere) vil koncentrere sig om at størrelse og fokus. På denne måde kan magien bruges til at smadre ting med. Kampmagikere (beskyttere) der ønsker at lave et skjold vil også have brug for en stor, vedvarende kraft, men fokus er mindre vigtig. Afstanden kan også være vigtig.

Helbredere vil have brug for en lille, konstant og fokuseret kraft til at operere med.

  • Kraft (flytte ting, smadre)
  • Ændre de fysiske kræfter der påvirker ting
  • Det kan være at flytte ting.
  • Det kan være at kaste med ting.
  • Det kan være at svæve.
  • Det kan være at stoppe ting der bevæger sig.
  • Bevægelsesmagi bruges ofte til at lave et magisk skjold mod kasteskyts.
  • Bevægelsesmagi kan også bruges til at holde folk fast.
  • Bevægelsesmagi bruges ofte til magiske hug.

Nyttige kombinationer

Skaffer (KB)

Udvidet udgave af undersøgere der ikke bare kan lokalisere ting men også tilvejebringe dem.

Helbreder (KUB/KU/KB/K)

Helbredere bruger kyndighedsmagi til at undersøge deres patienter og stille en diagnose. Efterfølgende bruger de fysisk magi til at behandle/operere med. Alkymi er også en vigtigt for helbredere, denne kundskab bruges i vid udstrækning til lave medicin med.

Diagnostiker er magikere der bruger deres kyndighedsmagi til at stille diagnoser. De lader så magikere udføre eventuelle operationer og bruger ofte deres alkymistiske viden til at fremstille medicin.

Ødelægger/Beskytter/kampmagiker (UB/U/B)

Både kraft- og ildmagi kan bruges effektivt i kamp, og kombinationen af de to magiformer er ekstra effektiv.

Begge typer magi kan bruges både i angreb og forsvar. Varme/kunde kan både bruges til at volde skade på en modstandere og som forsvar mod lignende effekter fra en modstander. for eksempel kan en ildkugle neutraliseres af kulde. Ligeledes kan kraftmagi både bruges som sværd og skjold. For eksempel kan et kraftigt slag eller et greb lavet med kraftmagi stoppes af en modsat virkende kraft.

En magiker der kan både kraft- og ildmagi har mulighed for at lave spektakulære fænomener så som fireballs ved at opvarme en genstand eller simpelthen bare opvarme et afgrænset område i luften så der dannes lysende plasma som holdes på plads af kraftmagi. Det varme område/genstanden kan så flyttes vedhjælp af kraftmagi og smides efter modstandere.

Bugserer (B)

Kraftmagi alene giver magikeren mulighed for at løfte og flytte tunge ting. Dette er meget brugt i situationer hvor man kunne forstille sig en kran ville være nyttig.

Bugserere arbejder ofte ved havnen hvor de hjælper med at laste og losse skibe eller på byggepladser hvor der skal løfter tunge ting højt op.

Det faktum at bugserere ofte arbejder for ikke-magikere og derfor ikke er 'sin egen herre' gør at det er et arbejde der ofte ses ned på i det magiske samfund.