Forside > Magi > Sindsmagi

Sindsmagi (gul/guld)

Med Sindsmagi kan man påvirkne levende væseners sind. Det kan være følelser: glæde, sorg, fortvivlelse, velvære,... Det kan være sanser: Lyd, lys, berøring,... hvilket kan bruges til at skabe illusioner. Få folk til at se ting der ikke er der eller få folk til ikke at se ting som er der (usynlighed) Sindsmagi kan blandt andet bruges til at gøre bestemte ting eller til at slavebinde personer. Slavebinding bruges tiltider som straf for forbrydelser.

Illusioner

Sindsmagi kan bruges til at fordreje folks sanseintryk og der ved lave illusioner. For eksempel kan man få folk til at høre lyde som ikke er der eller se syner. Det modsatte, altså at dæmpe eller fjerne lyde så det bliver nemmere at liste eller gøre sig usynlig er også muligt.

Jo flere mennesker der skal påvirkes af illusionen des sværere er det da hver persons skal have ændret sine sanseintryk. Jo flere detaljer der skal ændres i modtagerens sanseudtryk des sværere er det også at lave en overbesisende illusion. Det vil for eksempel være langt nemmere at gøre sig usynlig og snige sig forbi en enkelt vagtpost i nattens mulm og mørke hvor magikeren kun skal dæmpe nogle simple lyde samt forvride synet af en mørk skikkelse til kun at være mørke i vagtpostens bevisthed, end det ville være at 'forsvinde' ved højlys dag for øjnene af 100 mennesker. Sidstnævnte vil være svært selv for en garvet sindsmagiker.

Sindsmagi kan påvirke alle sanser så man kan godt lave illusioner der føles virkelige når de berøres eller 'mad' der smager godt når det 'spises'.

En meget brugt effekt ved sindsmagi er at kaste en magisk 'denne drik smager godt' på alkymistiske drikke eller på madvarer. Det hjælper til med at få patienter til at tage deres medicin, og til at kunne sælge mad og drikke til en højere pris :)

Fortryllelser

Man kan også bruge sindsmagi til at påvirke følelser, lyster, tanker og hukommelse.

Nemmest er det at påvirke generelle følelser. For eksempel kan man dæmpe et væsens vrede med sindsmagi, eller give folk en følelse af velvære. Dette bruges ofte til at give folk en positiv indstilling til magikeren (charm person) eller til at overbevise et dyr om at det er rart at være fanget og gøre som det får besked på (charm animal). Modsat kan effekten også bruges til at så splid mellem folk.

Der findes ikke noget egentligt forsvar mod sindsmagi. Målet for formularen kan måske fornemme at noget ikke er som forventet, måske undrer personen sig over uvante lyster (så som lysten til at fortælle en vildt fremmed hemmelige ting) og kan der ved drage den logiske konklusion at han er påvirket af sindsmagi og modstå fristelsen til at give efter for sine lyster. En sindsmagisk effekt kan dog være så stærk at en person ikke kan modstå fristelsen.

Det er også muligt på denne måde at give folk tvangstanker. Dette bruges til tider som straf for forbrydelser. Et eksempel kunne være en person som gentagne gange havde været med til at starte kroslagsmål fik den tvangstanke at han ikke turde gå på kro. Eller en person der i fuldskab havde begået forskellige forbrydelser fik den tvangstanke at alkohol var farligt. I nogle tilfælde slavebindes en person ved at få sat i hovedet at han skal tage ordre fra bestemte personer eller udføre en bestemt type arbejde. Slavebindingen kan ophæves igen af en kyndig sindsmagiker på et senere tidspunkt hvis det kendes for ret (eller hvis en kyndig sindsmagiker bestemmer sig til det).

En dygtig sindsmagiker vil kunne påvirke en persons tanker. Han vil kunne give en person tanker og idéer i hovedet som personen opfatter som sine egne (igen kan effekten opfanges af personen hvis tankerne virker for urealistiske).

Magikeren kan også ændre på en persons hukommelse, eventuelt slette nogle minder helt og eller give dem nye falske minder.

Nyttige kombinationer

Tæmmer (SK/K)

Dyr kan nemt påvirkes af sindsmagi da de ikke som mennesker og andre fornuftsvæsener nemt opfanger det ulogiske i at opføre sig anderledes end normalt.

Sindsmagi bruges ofte til at overbevise dyr om at de har lyst til at blive tæmmet. Dette er et erhverv selv sindsmagikere med små evner kan besidde, men det er langtfra alle tæmmere der er dårlige til sindsmagi, nogle finder det blot rarere at arbejde med dyr eller føler at det er forkert at rode rundt i andre menneskers hoved.

Kyndighedsmagi er også nyttig i denne sammenhæng da tæmmeren ud over at påvirke dyret kan opfange hvad dyret føler og hvordan det har det.

Retsmænd (SK)/Retskyndig (K)/Retsbetvinger (S)

Retslauget er en del af retssystemet. De assisterer blandt andet i retssager ved at læse vidners tanker for at bestemme om de taler sandt. De kan også i tilfælde hvor vidner ikke er samarbejdsvillige bruge sindsmagi for at give vidnerne lyst til at vidne. Under nogle omstændigheder bruges retsmændene evner for sindsmagi også til at straffe folk. Typisk gøres dette ved at den dømte får plantet en tvangstanke i hovedet. I nogle tilfælde slavebindes personen ved at få besked på at han skal gøre nogle bestemte ting når en bestemt person siger han skal.

Der er selvfølgelig det problem ved denne fremgangsmåde at man ikke kan gardere sig mod at retsmanden misbruger sin magt. Man har kun har retsmandens ord for at vidnet lyver/taler sandt og for at han ikke bruger sindsmagien til at give vidnet falske minder eller overtale vidnet til at tale usandt.

Magikere der kun besidder kyndighedsmagi kan blive optaget i retslauget og blive retskyndige, de kan udføre tankelæsningsdelen af retsmandens opgave.

Tilsvarende kan personer med sindsmagi blive retsbetvingere og udføre sindsmagi-delen af retsmændenes opgaver.

Natskygge (SK)

Natskyggelauget er en ikke særligt offentligt kendt del af restlauget. Det er en organisation som der kun går rygter om eksistensen af, og der findes mange spændende historier om både heltemodige og skurkagtige natskygger

Natskyggelauget er en slags efterretningstjeneste af magikere som bruger deres magiske evner til at samle oplysninger. De er ikke blege for at bruge deres magi på folk til at 'overtale' dem til at samarbejde.

Natskyggelauget specialiserer sig i at spionere og samle informationer med magt. De bruger Sindsmagi og Kyndighedsmagi. De bruger Sindsmagi til at være som en skygge om natten (lydløs og usynlig). De bruger Kyndighedsmagi til passivt at undersøge ting og folk. De bruger Sindsmagi til at fratvinge folk de informationer de har brug for og ofte kaster de kraftig sindsmagi på folk når de har fået de informationer der skal bruge. Almindeligvis siger deres ærescodex dem at de ikke direkte må dræbe folk. Hvis deres offer samarbejder en smule slipper de normalt med skrækken (evt. en glemselsformular). Det er dog tilladt under visse omstændigheder (specielt hvis ofret er meget genstridigt) at give ofret trang til at begå selvmord.